سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نگاهی به زندگی


متاسفانه کل تیراژ روزنامه های کشور خودمان به یک میلیون نمی‌رسد که در قیاس با سایر کشورها که به عنوان مثال چیزی حدود 14 میلیون تیراژ داشته باشد، از جایگاه پایینی برخوردار است. حال از این یک میلیون تیراژی که در کشورمان داریم چند درصد کار مذهبی می‌کنند؟

مسعود بصیری

به گزارش شفاف مسعود بصیری، مدرس حوزه رسانه، گفت: یکی از مشکلاتی که در بین رسانه ها در دنیای اسلام وجود دارد این است که با وجود اینکه در بخش رصد و دروازه بانی اخبار طرف مقابل عملکرد خوبی داریم، اما در زمانی که بخواهیم موج تازه ای ایجاد کنیم دارای یک تیم فورواردی یا یک تیم موج ساز قدرتمند نیستیم. از جمله دلایلی که می توان برای این مساله برشمرد این است که متاسفانه طی سال های گذشته در آموزش نیروهای کارآمد و توانمند غافل بودیم.

 

 او در عین حال تصریح کرد: ناگفته نماند خبر و خبرنگاری در بعضی کشورها یک امر حرفه ای و تمام وقت نیست، البته در سرمایه گذاری برخی دولت ها بر روی رسانه هایشان از جمله کشور خودمان یا چند کشور دیگر کارهای قابل قبولی انجام شده به عنوان مثال حزب الله لبنان طی سال های اخیر در راه اندازی روزنامه و رسانه دیداری و شنیداری خوب عمل کرده است. با این وجود همچنان تسلط دنیای غرب بر رسانه بیش از ما است. این فعال رسانه ای در ادامه افزود: اگر بخواهیم عملکرد رسانه ها را طبقه بندی کنیم شبکه هایی مانند الجزیره و العربیه عملکرد قابل قبولی ندارند. درست است که گاهی در برخی امور مانند جنگ 22 روزه غزه شبکه ای مانند الجزیره پوشش خبری خوبی داشته، اما این امر تابع سیاست های دولت در آن مقطع زمانی بوده است، ولی این که آیا شناختی از احتیاجات دنیای اسلام در مقابل غرب توسط رسانه ها انجام شده، پاسخ منفی است و این امر الزاماً تابع سیاست های دولت مربوطه در عالم سیاست است.

بصیری گه با شفقنا گفت و گوی می کرد همچنین با تاکید بر تأثیر رسانه به عنوان قدرت نرم در رشد اسلام هراسی دنیای غرب بیان کرد: رشد این امر توسط رسانه امری غیر قابل انکار است و اغراق نیست اگر بگوییم بیش از 90 درصد پروسه اسلام هراسی به وسیله رسانه انجام می شود.

این کارشناس حوزه رسانه با اشاره به کثرت رسانه در دنیای امروز اظهار داشت: در دنیای اسلام رسانه های زیادی وجود دارد ولی متاسفانه این رسانه ها هم افزایی ندارند، در حقیقت دارای یک ارتباط منسجم برای تقویت یکدیگر نیستند به این معنی که خبری را تولید می کنیم اما همان خبر را نمی توانیم در سطح گسترده توزیع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که رسانه از منظر اسلام چه ویژگی هایی دارد، تصریح کرد: رسانه به طور اخص در فقه اسلامی یا مکتب تشیع تعریف مشخصی ندارد ولی اگر بحث را در شیوه اطلاع رسانی و ارتباطات بسط دهیم می توانیم به احادیث و روایات متعددی که در این زمینه وجود دارد اشاره کنیم. مفاهیمی از قبیل وفادار بودن به آرمان های اسلامی، واژگون نشان ندادن اخبار در راستای اهداف و منافع گروه های مختلف، تهمت نزدن و دروغ نگفتن را باید سرلوحه کار خبررسانی قرار دهیم. وقتی یک گفت وگوی خبری صورت رسانه ای پیدا می کند و گسترده می شود نباید اصول اخلاقی خبری از آن سلب شود و اصل را باید حرکت بر مدار انسانیت و اخلاق قرار داد.

این مدرس حوزه رسانه همچنین با اشاره به لزوم سرمایه گذاری بر روی رسانه ها در حوزه ارتباطات دینی و اخلاقی خاطرنشان کرد: رسانه های مذهبی پاسخگوی همه نیازهای جامعه نیستند و باید خیلی قدرتمند تر عمل کنند. سوالات متعددی به ویژه در میان قشر جوان وجود دارد که می توان با برقراری ارتباط بیشتر رسانه‌های مذهبی با این قشر و تغییر شیوه صحبت کردن با آنها پاسخگوی نیازهای مذهبی جامعه جوان بود.

او افزود: متاسفانه کل تیراژ روزنامه های کشور خودمان به یک میلیون نمی‌رسد که در قیاس با سایر کشورها که به عنوان مثال شاید یک کشور چیزی حدود 14 میلیون تیراژ داشته باشد، از جایگاه پایینی برخوردار است. حال از این یک میلیون تیراژی که در کشورمان داریم چند درصد کار مذهبی می‌کنند؟

بصیری در پایان با بیان اینکه گاه،‌دیدگاه های ما کوتاه مدت را می بیند، تاکید کرد: باید در حوزه مذهب و ارتباطات دینی و اخلاقی با مخاطبان جهانی سرمایه گذاری شود و گام های بسیار بزرگی در این زمینه برداشته شود. پایان پیام/




موضوع مطلب :


دوشنبه 91 دی 4 :: 5:30 عصر ::  نویسنده : مسعود بصیری    

درباره وبلاگ

آرشیو وبلاگ
لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 207929